Vi på Pandaförsäljningen arbetar hela tiden för att bli mer hållbara i allt vi gör. Mycket har hänt sen vi startade för över 40 år sedan och det finns mycket mer vi kan göra framöver. Därför har vi mål för framtiden, saker vi vill sikta mot och uppnå för att vi som företag ska ha en positiv inverkan på livet på vår planet. För den påverkan vi människor har på jordens klimat och ekosystem är utan tvekan den största utmaningen för mänskligheten i dag. Vi tycker det är viktigt att vi alla gör vad vi kan och det vet vi att alla som säljer pandasaker och kunderna som köper också tycker.
PANDAFÖRSÄLJNINGENS OCH BONNIER BOOKS ARBETE FÖR KLIMATET
Vi på Pandaförsäljningen ingår i den familjeägda Bonnierkoncernen, en koncern som sträcker sig sju generationer bakåt i tiden. Vi ingår i den del av Bonnierkoncernen som heter Bonnier Books. Bonnier Books klimatmål består av tre huvudsakliga delar för att reducera och ta bort det klimatavtryck vi har i dagsläget:
- Alla Bonnier Books utsläpp – från våra egna verksamheter, våra affärsresor, produktion av våra varor och material vi använder – måste ha gått ner med 25 % till 2025 (från 2019 års nivå). Det betyder att vi måste åstadkomma faktiska utsläppsminskningar – i linje med Parisavtalet. Det här är den viktigaste delen i våra klimatmål, att minska våra faktiska utsläpp.
- För utsläpp som vi, i nuläget, inte kan undvika investerade vi återigen 2023 i kompensationsprojekt. Projekten godkändes av oberoende aktörer.
Som läget är idag kan vi inte helt och hållet undvika utsläpp, men vi kan reducera dem över tid. Vi stöttar därtill ett antal klimatprojekt ekonomiskt (utöver de projekt som WWF Sverige bedriver med hjälp av de pengar som Pandaförsäljningen årligen samlar in), som exempelvis att skydda skog, plantera träd och bevara den biologiska mångfalden. Projekten är registrerade hos internationella aktörer som Verra och kontrolleras av oberoende aktörer som DNV. Du kan läsa mer om projekten här.
- För varje krona vi öronmärkt för klimatprojekt investerade vi under 2023 ytterligare 20 %.
Vi beslutade att bidra ännu mer till klimatprojekt. Därför investerade vi under 2023 motsvarigheten till 120 % av våra totala utsläpp, med andra ord en femtedel mer än våra faktiska utsläpp.
SCIENCE BASED TARGETS INITIATIVE (SBTI)
Under hösten 2020 skickade Bonnier Books ett så kallat Commitment Letter till Science Based Targets Initiative där vi förpliktar oss till att sätta våra miljömål i linje med Parisavtalet. Miljömålen godkändes 2021 av Science Based Targets Initiative. Att miljömålen godkänts innebär att Bonnier Books utsläppsmål är i linje med det som krävs för att klara Parisavtalet. Enligt Parisavtalet, som skrevs under av världens länder 2015, ska vi alla bidra till att den globala uppvärmningen håller sig långt under 2 °C (jämfört med förindustriella nivåer) och försöka begränsa den till under 1,5 °C. Science Based Target Initiative är ett samarbete mellan Carbon Disclosure Project (CDP), World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden WWF (WWF) och UN Global Compact (UNGC).
För att läsa mer om Bonnier Books hållbarhetsarbete – klicka här.
MÅL FÖR VÅRA PRODUKTER, PREMIER M.M.
Pandaförsäljningen har sedan starten 1983 ett nära samarbete med Världsnaturfonden WWF – tillsammans sätter vi mål för Pandaförsäljningens arbete framöver. Ett övergripande mål är att vi ska ha en långsiktigt hållbar verksamhet. De mål vi arbetar utefter nu sträcker sig till år 2025 respektive år 2030. Det är ett löpande arbete och därför är några av målen nedan under utredning.
PRODUKTERNA I PANDAKATALOGEN
På Pandaförsäljningen arbetar vi kontinuerligt med att förbättra våra produkter för att de ska ha en bra miljöprofil. Målet är att alla produkter ska vara långsiktigt hållbara och att de ska bidra till ett utvecklat miljötänk hos våra kunder. Vi tror även att de barn som säljer pandasaker kan lära sig av informationen i katalogen och börja tänka lite mer medvetet om miljöarbete.
Produkterna ska vara av god kvalitet så att de tål lång användning och minskar behovet av ”slit och släng”. Förutom att försöka förbättra de val vi gör när det gäller material och typ av produkter försöker vi minska på förpackningar och förpackningsvolymer för att minska volymerna som fraktas. Trogna kunder har säkert märkt att exempelvis pusselasken sedan några år tillbaka är betydligt mindre än tidigare.
Produkterna som finns i katalogen ska generellt var användbara produkter och gjorda i miljömässigt hållbara material. Här nedan kan du läsa mer om målen för de olika materialen vi använder.
Material/produkttyp |
Mål till 2025 |
Mål till 2030 |
Bambu |
100 % FSC-certifierad |
100 % FSC-certifierad |
Batterier |
100 % uppladdningsbara |
100 % uppladdningsbara |
Bomull |
50 % återvunnet i första hand, annars ekologiskt |
100 % återvunnet i första hand, annars ekologiskt |
Cellulosa |
100 % FSC-certifierad |
100 % FSC-certifierad |
Jungfrulig fossil plast och silikon |
Max 25 % av sortimentet |
0 % av sortimentet |
Glas |
25 % återvunnet |
100 % återvunnet |
Godis |
Under utredning. Målsättning om ekologiskt och palmoljefritt |
Under utredning. Målsättning om ekologiskt och palmoljefritt |
Hygienartiklar |
100 % ekologiska/miljömärkta |
100 % ekologiska/miljömärkta |
Levande ljus |
100 % ekologisk (RTRS-certifierad för sojavax) |
100 % ekologisk (RTRS-certifierad för sojavax) |
Livsmedel |
Under utredning. Målsättning om ekologiskt och palmoljefritt |
Under utredning. Målsättning om ekologiskt och palmoljefritt |
Ljuskällor el |
100 % LED-lampor |
100 % LED-lampor |
Metall |
75 % återvunnen |
100 % återvunnen |
Ny teknik |
Minst 5% av sortimentet miljömärkt |
Minst 25 % av sortimentet miljömärkt |
Papper |
100 % FSC-certifierad |
100 % FSC-certifierad |
Plast /återvunnen plast |
20 % hållbar (från förnybara ämnen och ej konkurrera med matproduktion) |
100 % hållbar (från förnybara ämnen och ej konkurrera med matproduktion) |
Porslin |
25 % återvunnet |
100 % återvunnet |
Presentkort |
Under utredning |
Under utredning |
R-Pet textil |
Under utredning |
Under utredning |
Stengods |
Under utredning |
Under utredning |
Stål |
10 % återvunnet |
100 % återvunnet |
Syntetisk textil |
30 % återvunnet/hållbart producerad |
100 % återvunnet/hållbart producerad |
Trä |
100 % FSC-certifierad |
100 % FSC-certifierad |
Ull |
100 % återvunnen/svensk ull |
100 % återvunnen/svensk ull |
Upplevelser |
Under utredning |
Under utredning |
Återbrukad teknik |
Minst 10 % av sortimentet |
Minst 25 % av sortimentet |
Läs mer om olika miljömärkningar här:
FSC
RSPO
RSTS
När det gäller våra produkter är det alltid en avvägning mellan miljö, pris, kvalitet och design och vi hoppas att det i en snar framtid ska vara möjligt att få alla dessa aspekter att sammanfalla på alla produkter. Tänk också på att försöka återanvända så mycket som möjligt. Om du tröttnat på dina saker finns det oftast någon annan som vill ha dem. Lämna in dem till butiker m.m. som tar emot för välgörenhet så passar du även på att hjälpa någon annan som behöver det.
Trasiga saker ska lämnas in på en returstation och sorteras efter material m.m. Många material kan återvinnas – men bara om det som sorteras/hanteras på rätt sätt.
PREMIERNA OCH PENGARNA DU KAN VÄLJA
När man säljer pandasaker får man förutom glädjen av att få hjälpa djuren även poäng som man kan välja pengar eller premier för. Här är det bästa för miljön om man väljer pengar även om det givetvis beror på vad man sen använder pengarna till. Premierna har en större miljöpåverkan men är även tillsammans med att rädda djuren den viktigaste anledningen till att man väljer att sälja pandasaker. Att kunna erbjuda pandasäljarna attraktiva premier är därför väldigt viktigt för oss på Pandaförsäljningen. Det finns givetvis premier som har mindre miljöpåverkan såsom biobesök och andra upplevelser men en stor del av premieutbudet består av elektronik där miljöpåverkan är hög, både för att ta fram premien och sedan när den används. Det är också här som vi på Pandaförsäljningen har vår största negativa påverkan på miljön och därmed något vi vill förändra till det bättre.
Några saker vi har gjort de senaste åren för att påverkan av premierna ska bli lägre:
- Begränsat antalet premier man kan välja.
- Höjt ersättningen man får om man väljer pengar jämfört med om man väljer premier.
- Prioriterat att få in fler upplevelser i premieutbudet.
- Infört återbrukade premier i utbudet.
Under 2021 inledde vi ett arbete där vi lyfter fram möjligheten att välja pengar som alternativ till premier, föra in återbrukad elektronik och elektronikprodukter som har miljömärkningar samt förbättra informationen så att du som pandasäljare lättare kan se vilka premier som är bättre miljöval. Målen för materialen som används för premier är givetvis samma som för artiklarna i katalogen, mer om dessa kan du läsa längre upp på sidan.
LOKALER, TRANSPORTER, ENERGIFÖRBRUKNING M.M.
Pandaförsäljningens största påverkan på klimatet kommer från produkter och premier men det är viktigt att titta på hela verksamheten och där ingår även lokalerna vi använder, transporter, den el vi använder, kampanjerna vi skickar ut m.m. Några exempel på hur miljömålen återspeglas på dessa områden:
- Kampanjmaterialet som skickas ut är tryckt på FSC-certifierat papper.
- Transporter från utlandet görs företrädesvis med båt och tåg, flyg kan förekomma om det krävs av tidsskäl.
- Elektriciteten vi använder för lager och packning kommer från förnybara källor.